Gen Z en de Millennials

Gepubliceerd op 29 januari 2023 om 14:30

Een van mijn eerste blogs was een blog waarin in het had over mensen in hokjes stoppen.  Dat ging over de "hokjes van HOLLAND".

Deze blog gaat over totaal andere hokjes, namelijk over "generaties", want ook daarvoor zijn hokjes bedacht.

 

Een generatie is een groep mensen van ongeveer dezelfde leeftijd. Ongeveer iedere 15 jaar groeit er een nieuwe generatie op; iedereen kent wel de termen "Babyboomers" of "Millennials".

Elke generatie heeft andere kenmerken, die vaak ontstaan doordat "tijden nu eenmaal veranderen" op allerlei gebieden zoals techniek, gedrag, omstandigheden in de wereld. Dat brengt mee dat mensen in verschillende generaties zich vaak anders gedragen en/of anders tegen bepaalde situaties aankijken. Dat kan soms een uitdaging zijn, maar is ook vooral heel leuk want zo kunnen verschillende generaties ook van elkaar leren.

 

 

De verschillende generaties

Tijdens mijn werk heb ik het meeste te maken met Gen Z en Millennials. En ook als ouder heb ik te maken met Gen Z. Vandaar een interessant onderwerp (voor mij, voor de generaties zelf en voor ouders) om de verschillen tussen en kenmerken van deze twee jongvolwassen generaties eens onder de loep te nemen. Maar eerst een overzichtje over welke generaties er eigenlijk allemaal zijn:

  • 1930-1940: Stille Generatie
  • 1940-1955: Babyboomers
  • 1955-1970: Generatie X
  • 1970-1985: Praktische generatie/Patatgeneratie
  • 1980-1994: Millennials (Generatie Y)
  • 1995-2015: Generatie Z
  • 2015-20XX: Generatie Alpha

 

Kenmerken Millenials

Millenials zijn nu tussen de ca. 29 en 40 jaar.  Kenmerken voor deze generatie zijn:

  • Ze zijn opgegroeid in een tijd van veel technologische vooruitgang en voornamelijk economische voorspoed.
  • Worden gezien als idealistisch.
  • Verkiezen flexibiliteit voor zekerheid.
  • Ze kregen veel liefde en aandacht van ouders. Ouders die hun kinderen alles gunden maar daarmee onbewust/ongewild ook een bepaalde druk bij hun kroost hebben neergelegd: "Mijn kind mag alles worden als het maar gelukkig wordt". Oeps de druk om gelukkig te worden is OOK een druk.
  • Ben je niet gelukkig nou dan kies je toch gewoon voor iets anders, een andere baan, een andere studie, of je gaat wat minder werken, zodat je tijd hebt voor andere leuke dingen (hierdoor wordt deze generatie ook wel eens egoïstisch of verwende genoemd). 
  • Ook werd deze groep tijdens hun schooltijd geconfronteerd met een steeds groter wordend aanbod qua opleidingen en zoals ik al in eerdere blogs schreef, hoe meer (studie)keuze, hoe meer stress en vooral " hoe ongelukkiger je bent met je keuze, want er zijn immers ook heel veel keuzes die je dan niet hebt".
  • Deze groep heeft het meeste last gehad van de druk van de maatschappij om een "hoge opleiding" te doen; In 2005 werd er landelijk beleid ingevoerd waarin gestreefd werd om het percentage hoger opgeleiden te verhogen naar 50% van de beroepsbevolking in 2020. Het belang van (door)STUDEREN werd eerder een verwachting dan een optie.

Deze generatie wil het allerbeste voor zichzelf, niet alleen qua baan maar ook qua leven. Maar die mogelijkheid tot "alles kan en alles mag", kan ook leiden tot FOMO (Fear Of Missing Out), hierover later meer in een andere Blog.

Dit alles heeft tot gevolg dat de Millennials ook wel een "Prestatiegeneratie" wordt genoemd en dat deze mensen (in verhouding met andere generaties) al jong te kampen kunnen hebben met een identiteitscrisis en/of met een burn-out. Het woord midlife-crisis kent iedereen, maar de quarterlife-crisis is een woord dat ook steeds meer ingeburgerd en ervaren wordt.

 

Kenmerken Gen Z

Generation Z zijn jongeren in de leeftijd van ca. 8 tot 27 jaar. Kenmerken voor deze generatie zijn:

  • Ze kennen geen wereld zonder smartphones en zijn zeer digitaal ingesteld.
  • Vinden diversiteit belangrijk.
  • Doordat ze opgroeien in tijden van recessie/crisisjaren, lijken zij realistischer en praktischer ingesteld dan Millennials.
  • Doordat zij tijdens hun jonge jaren de Corona-tijd hebben meegemaakt, hebben ze soms wel wat gemist op het gebied van Sociale verbinding. Juist de puberjaren waarin het van groot belang is om je sociale identiteit in interactie met anderen te ontwikkelen, waren er allerlei belemmeringen. Dit heeft er mede voor gezorgd dat deze generatie wat individualistischer lijkt te zijn.
  • Het gebrek aan praktisch geschoolden is de laatste jaren steeds zichtbaarder geworden. Gelukkig (en dat is mijn persoonlijke mening) wordt door de huidige minister van onderwijs, Robbert Dijkgraaf, fors ingezet om het Mbo weer op de kaart te zetten, zodat jongeren (hopelijk) echt de keuze kunnen en durven te maken voor een opleiding die bij hun persoonlijkheid en interesses past, welk niveau dat ook is.
  • Ze zijn meer gericht op sparen en besparen (dan Millennials) maar willen ook graag (veel) geld verdienen.
  • Ze houden van onafhankelijkheid, relatief gezien is het een generatie met een grote wens naar eigen ondernemerschap.

 

Generaties samen

Wat kunnen we nou van elkaar leren? Veel!

Door bewust te zijn van de verschillen en open te staan voor elkaar, kunnen alle generaties van elkaar leren en elkaar juist aanvullen. Niet "Vroeger was het beter"  maar "Vroeger was het anders".

Natuurlijk zijn bovengenoemde kenmerken, algemene beschrijvingen en zal echt niet alles voor iedereen in de betreffende generatie van toepassing zijn, maar alleen al door bewustwording van wat achterliggende redenen kunnen zijn voor de manier waarop iemand in het leven staat, kan het wel veel gemakkelijker zijn om daar mee om te gaan en er samen iets moois van te maken. (en ik ben uit de patatgeneratie, dus ik bekijk het lekker praktisch 😉).

 

Bronnen:

Baar, van J (2014), De prestatiegeneratie

Ministerie van OCW (2004), Hoger Onderwijs en Onderzoek Plan